این گفت‌وگو تلاش دارد مشخص كند كه نخست، پروتستانتیسم واقعی با نتیجه تاریخی آن متفاوت است. دوم، پروتستانتیسم در اسلام به بنیادگرایی می‌رسد. سوم، روشنفكران ایرانی با سه درك گوناگون با پروتستانتیسم برخورد كردند: الف ـ تجربه دیدگاه آخوندزاده ب ـ سیدجواد طباطبایی ج ـ شریعتی.چهارم، پروتستانتیسم با اصلاح دینی متفاوت است. پنجم، سكولاریسم با تفكیك دین از دولت متفاوت است. ششم، تجربه پروتستانتیسم و سكولاریسم فلسفی حداكثری تجربه منحصر به فرد غرب است و هفتم، ارزش‌های انسانی و حقوق‌بشری از دیدگاه‌های متفاوت گرفته می‌شوند، نه‌تنها از عقیده و مرام خاص. عقاید مختلف می‌توانند ارزش‌های انسانی و حقوق‌بشری را باور و توجیه كنند.

 پروتستانتیسم اسلامی // گفت و گو با تقی رحمانی

امروزه گروهی خط‌مشی دكتر شریعتی را در پروتستانتیسم اسلامی خلاصه می‌كنند. آن‌طور كه گفته می‌شود دوران پروتستان‌ها بشارت‌دهنده بورژوازی در برابر فئودالیسم بوده است. شاید بنا به دیدگاهی بتوان در آن مقطع آنها را مترقی نامید، ولی در حال حاضر پروتستان‌ها در تمام دنیا سركوبگر شده‌اند؛ از بوش كه نماد اوانجلیست‌ها بود تا صهیونیست ـ مسیحی‌ها ـ كه 40 میلیون رأی در امریكا دارند ـ و پروتستان‌های ایرلند كه سركوبگرند و یا پروتستان‌های كانادا كه سركوبگر اهالی كبك هستند. یكی از دلایلی كه موجب ترور كندی شد، كاتولیك بودن او بود، زیرا در امریكا رئیس‌جمهور كاتولیك را برنمی‌تابند. جان كری هم به همین دلیل نتوانست رأی كافی بیاورد. پروتستانتیسمی كه دكتر شریعتی به آن اشاره می‌كند مربوط به مقطعی از تاریخ می‌شود كه فئودالیسم كمرنگ شده و بورژوازی شكل می‌گیرد، درحالی‌كه شریعتی متعلق به جامعه امت واحد و توحیدی بدون امتیازهای طبقاتی است. آن پروتستانتیسم، رفرمی در انجیل و تورات تحریف شده ایجاد كرد، درحالی‌كه اگر ما بخواهیم اسلام و قرآن را مدنظر داشته باشیم، قرآن كتابی تحریف نشده است، از این‌رو احساس می‌شود خلطی ایجاد شده كه نمی‌تواند مبشر اندیشه شفاف و مترقی در ایران باشد.


امتیاز دهی:
دیدگاه () | 1390/09/26 | دسته‌بندی: علمی,

نظریه تكامل، 150 سال بعد

میراث داروین ...// گری استیكس

چارلز داروین خودش را نابغه نمی‌دانست. او در بخشی از زندگی‌نامه‌اش نوشته است «من دارای سرعت انتقال فوق‌العاده یا ذکاوتی که در برخی مردان باهوش کاملا چشمگیر است نیستم ...» خوشبختانه او در این ارزیابی از خودش عمیقا در اشتباه بود. به خاطر همین است که در سال میلادی گذشته، دنیا دویستمین سالگرد تولد و صد و پنجاهمین سالگرد انتشار «اصل انواع» را جشن گرفت. نبوغ داروین در نظریه تکاملی‌اش که کل تاریخ حیات روی این سیاره را به ساده‌ترین شکل تبیین می‌کند، به وضوح متجلی است. دانیل دنت، فیلسوف ذهن، می‌گوید اگر قرار بود جایزه‌ای به بهترین ایده‌ای بدهم که کسی تاکنون داشته است بدون تردید آن را به چارلز داروین می‌دادم. نویسنده در متن زیر توضیح می‌دهد که چگونه آماتور انگلیسی دوران ملكه ویكتوریا با در پیش گرفتن یك عمر مشاهده آرام و باریك‌بینانه و اندیشیدن درباره دنیای طبیعت، نظریه‌ای ارائه داد كه بعد از 150 سال هنوز دستورعمل پژوهش‌های علمی است.


امتیاز دهی:

در پرتو بازخوانش اندیشه های دكتر علی شریعتی

مبانی سوسیالیسم ؟!

شاید مظلوم‌ترین دیسکورس و اصطلاح و مقوله و جریان و پروسس و جنبش در تاریخ بشر سوسیالیسم باشد، به این خاطر که، در بستر تاریخ شکل‌گیری خود، از دو جبهه دوست نادان و دشمن دانا هدف حمله و بد دفاع کردن شده است.!!! 

دشمن دانای سوسیالیسم، لیبرالیسم و سرمایه‌داری جهانی می‌باشد که با سیصد سال سابقه ذهنی ـ عینی در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، فلسفه، هنر، علم سیانس، تکنولوژی و... بعنوان بزرگترین حریف وجودی خویش، با تمامی امکانات موجودش که تمامی جهان عین و ذهن می‌باشد، بیش از یکصد و پنجاه سال است که به جنگ سوسیالیسم آمده و می‌کوشد به‌ هر شکل که شده حریف را بزانو در آورد و جریان تاریخی سوسیالیسم را به‌صورت یک مکتب به گل نشسته در شرق و شوروی سابق مطرح کند، و پایان تاریخ حیات ذهنی ـ عینی سوسیالیسم را همراه با استقرار نهائی و همیشگی سرمایه‌داری جهانی و لیبرالیسم اعلام کند.

دوست نادان سوسیالیسم با استراتژی بد دفاع کردن، می‌کوشد تیر خلاص به جریان تاریخی سوسیالیسم بزند. مدافعین، سوسیالیسم دولتی جهانی فعلی می‌باشند که می‌کوشند که حتی بعد از بحران جهانی سوسیالیسم دولتی شرق و متلاشی شدن بلوک شرق، بعنوان اردوگاه اصلی سوسیالیسم دولتی که بیش از بیست سال از آن می‌گذرد، هنوز از جنازه سوسیالیسم دولتی بدون هیچ‌گونه ارزیابی تئوریک از آن بحران، تنها با حواله کردن تمامی علل بحران سوسیالیسم جهانی دولتی به دخالت‌های سیاسی، اقتصادی و... اردوگاه امپریالیسم جهانی و رفع اشکال کردن پایه‌های تئوریک سوسیالیسم دولتی، مساله جنبش سوسیالیسم دولتی را حیاتی دوباره بخشند و آزموده را آزمایشی دوباره کنند.


امتیاز دهی:
دیدگاه () | 1390/09/26 | دسته‌بندی: شعر و هنر,

عارف ، یگانه متفكر مشروطه

                                نقش عارف قزوینی در تطور واژه ملت

ای امان از فراقت امان

مردم از اشتیاقت امان...

مژده ‌ای دل كه جانان آمد

یوسف از چه به كنعان آمد

دور مشروطه‌خواهان آمد...

1 - به گواهی اسناد و كتب تاریخی، تصنیف «ای امان از فراقت» ساخته عارف قزوینی، نخستین تصنیف ملی و میهنی تاریخ فرهنگ ما محسوب می‌شود. حال قریب به 100 سال از تصنیف این ترانه می‌گذرد. بنابراین عارف نخستین ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده فرهنگ ماست كه مفاهیم ملی و میهنی را وارد ادبیات آهنگین ما كرد. پیشتر درباره سرگذشت تصانیف و سرودهای میهنی از دریچه‌های مختلفی سخن گفته و نوشته شده كه تكرار برخی از آنها شاید ضرورتی نداشته باشد. در حوزه نگارش تاریخ موسیقی ضمن فقدان تاریخ‌نگاری علمی، با فقدان معرفت‌شناسی تاریخی مواجه هستیم. در حوزه سرگذشت سرودهای ملی و میهنی، به‌رغم پرداخت‌های جسته و گریخته، نبود رویكرد تحلیلی و انتقادی مساله‌ای در خور تأمل است. اساسا به گفته سیدجواد طباطبائی (نظریه‌پرداز حوزه تاریخ ایران)، تاریخ‌نگاری ایرانی، تبدیل به نوعی نقالی و حكایت‌گری شده، زیرا تاریخ‌نگاری ایرانی، در امتناع رویكرد فلسفی به‌سر می‌برد.


امتیاز دهی:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic