هرزه نگاری های اینترنتی به عنوان یک معضل مهم و مسأله بحث برانگیز مطرح است. متفکران و متخصصان علوم رفتاری با تحقیقات گسترده در این زمینه، به دنبال تأثیرات روحی – روانی و اجتماعی این پدیده هستند و خواستار وضع محدودیت های قانونی بیشتر در ارائه مطالب مستهجن می باشند. هرزه نگاری عامل ایجاد بیماری های جنسی و روانی زیادی همچون آزار کودکان و تجاوزات به عنف است. علاوه بر این که اعتیاد به هرزه نگاری، موجب اختلال در روابط صحیح و صمیمی خانوادگی و زندگی زناشویی نیز میباشد.

                       

                   هرزه  نگاری اینترنتی بزرگسالان // ممنوع!

این که هرزه نگاری (پرونوگرافی) تأثیرات بسیار مضری بر مصرف کنندگان دارد، به یک مسأله بحث برانگیز – نه تنها برای مردم عادی بلکه حتی برای دانشمندان علوم رفتاری – تبدیل شده است. دو کمیسیون ملی – گزارش اکثریت کمیسیون ریاست جمهوری (آمریکا) درباره هرزه نگاری و اعمال مستهجن، و اصلاحیه اول قانون اساسی – اعلام کردند که یک قاضی یا هیأت داوری به نمایندگی از جامعه، باید مواردی از هرزه نگاری را تعیین کنند که: به طور کلی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بی شرمانه یا شهوانی) جنسی هستند.


امتیاز دهی:

فضیلت مدارا مستلزم همزیستی مسالمت آمیز با عقیده یا عملی است که از منظر فرد باطل یا اخلاقاً ناروا بشمار می رود. اما آیا انسان شریف و اخلاقی حقّ دارد امر باطل یا اخلاقاً ناروا را تاب آورد؟  آیا فضیلت مدارا با فضیلت حقّ جویی سازگار است؟  آیا مداراگری حقیقتاً فضیلت است؟ فرد مداراگر چگونه می تواند از مدارا به عنوان یک فضیلت اخلاقی دفاع کند؟ 

دكتر آرش نراقی

به نظر می رسد که مداراگری از دو سو مورد حمله و تردید است:  از یکسو فرد مطلق گرا مدعی است که رویکرد اخلاقاً دفاع پذیر در برابر امر باطل یا اخلاقاً ناروا مبارزه برای زدودن آن است، نه (به زعم فرد مداراگر) "کنار آمدن" با آن.  از سوی دیگر، فرد کثرت گرا مدعی است که در غالب موارد آنچه "باطل" تلقی می شود، صرفاً نوع دیگری از زیستن یا اندیشیدن است، و لذا "تفاوت" در دیدگاه و شیوه زیست را نمی توان و نمی باید "باطل" دانست. از این رو، رویکرد اخلاقاً دفاع پذیر در قبال امر متفاوت (برخلاف ادعای فرد مداراگر) "کنار آمدن" و "تحمل کردن" نیست، "پذیرش" و "برسمیت شناختن" است.  


امتیاز دهی:

تحلیلی بر جامعه‌شناسی دریافت هنری

جامعه شناسی بی هنرها // دكتر سارا شریعتی

جامعه‌شناسان مدت‌ها است که مصرف‌ کنندگان یا مخاطبان فرهنگ را موضوع مطالعه خود قرار داده اند. مصرف کنندگان فرهنگ و هنر چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوال، ظاهراً چندان دشوار نیست. مصرف کنندگان هنری، اغلب مخاطبان معمول هنرها هستند: اصحاب هنر، هنرمندان، اساتید و دانشجویان و منتقدین،...آنها که بنا به خانواده یا محیط و یا اقتضای رشته و کارشان با هنر سر و کار دارند. میدان کار جامعه شناسان هنر درنتیجه مشخص است، بر خلاف سنت زیباشناسانه که بر هنرمند و اثر هنری تکیه می‌کرد و نقش واسطه‌های هنری و مشخصاً مخاطب را دست دوم و حاشیه‌ای می‌دانست، جامعه‌شناس هنر میدان کار خود را علاوه بر هنرمندان و آثار هنری، مشخصاً واسطه‌های هنری و مخاطبان هنر قرار داد، در کنار تولید، بر اهمیت توزیع و مصرف کالاها هنری نیز، تکیه کرد، نقش تعیین کننده‌ی بازار هنری را مورد توجه قرار داد، مفهوم مخاطب هنر را تجزیه کرد و مفهوم ذوق و ذائقه هنری را نسبی نمود.


امتیاز دهی:
دیدگاه () | 1390/07/22 | دسته‌بندی: واژه نامه,

در ایران سال‌های 57ـ1332

طبقه متوسط جدید در ایران

دكتر احسان تاجیك

عموم نظریه‌پردازان و متفكران علم سیاست بر این باورند كه یكی از دلایل عدم رشد دموكراسی در كشورهای در حال توسعه، عدم شكل‌گیری طبقه متوسط جدید كه در بستر آن شهرنشینی به‌وجود می‌آید، است. بنا به همین دلیل در تاریخ معاصر ایران این طبقه كه به صورت ضعیف و كمرنگ در انقلاب مشروطیت، ملی‌شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی (البته پررنگ‌تر نقش ایفا كرد) حضور بسزایی داشت و از همین‌رو طی سال‌های 1357ـ1332 و با توجه به موج چهارم نفتی ایران در سال‌های 1353 این طبقه به رشد قابل چشمگیری دست یافت....


امتیاز دهی:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic